Zorgkoepel West-Friesland werkt met het keteninformatiesysteem (KIS) van Health Connected.
Contact Health Connected
Contactgegevens Health Connected
Algemeen: 085 – 77 33 070
Support: 085 – 77 33 077
Hebt u een algemene vraag? Stuurt u dan een e-mail naar: vasb@urnygupbaarpgrq.ay
Hebt u een vraag voor support? Stuurt u dan een e-mail naar: fhccbeg@urnygupbaarpgrq.ay
Voor het aanvragen van een nieuw account kunt u dit document downloaden en per mail opsturen naar freivprf@mbetxbrcryjs.ay
Handleidingen
Webinars
Kies hier voor uw specialisme om de Webinar over het werken binnen het KIS terug te kijken:
Handleiding
Uitgelicht
Consultatie en verwijzen binnen het KIS
Verwijzen diëtisten en podotherapeut binnen de ketenzorg
Verwijzen van een patiënt naar een diëtist of podotherapeut moet per 1 april via het KIS. Alle bestaande verwijzingen tot 1 april zijn door Health Connected in het KIS gezet.
- De POH of huisarts maakt deze verwijzing
- Patiëntinformatie die voor de betreffende paramedici noodzakelijk is voor behandeling, worden uit het HIS meegestuurd met de verwijzing.
- Handleiding verwijzen en consulteren vanuit HealthConnected KIS
Podotherapeut en diëtist registeren hun behandeling(en) in het KIS en wordt per edifact bericht naar het HIS terug gestuurd. (let op pedicure behandelingen worden niet in het KIS geregistreerd)
- Wanneer een patiënt niet langer deelneemt aan een Ketenzorgprogramma zal de verwijzing het eerst volgende kwartaal automatisch gestopt worden. Hiervoor hoeft de POH/HA geen extra handelingen te verrichten. Indien de behandeling door diëtist of podotherapeut voorgezet moet worden zal deze, indien aan de voorwaarden van de verzekeraar is voldaan, door de paramedici bij de zorgverzekeraar gedeclareerd worden.
Consultatie kaderhuisartsen en praktijkconsulenten
Binnen het KIS is de mogelijkheid om de kaderhuisartsen van alle ketens te consulteren met een patiëntgebonden vraag. Dit gaat om niet acute vragen.
Handleiding verwijzen en consulteren vanuit HealthConnected KIS
- Let er op dat je de juiste kaderhuisarts selecteert bij het starten van een consultatie (COPD/ DM/ HVZ/ ouderenzorg)
- Wij streven er naar de consultatievraag binnen 1-2 weken te hebben beantwoord
- Hou er rekening mee dat de kaderhuisartsen voornamelijk werkzaam zijn op de dinsdag en dat de consultaties dan ook meestal op dinsdag in behandeling worden genomen.
- Met de consultatie wordt patiëntinformatie uit het HIS, welke van belang is voor de betreffende kaderhuisarts voor het geven van een goed advies, uit het HIS meegestuurd.
De vraagstelling wordt beantwoord met een behandeladvies aan de huisarts/ POH.
Wil je weten welke gegevens worden meegezonden met de consultatie? Documentatie Ketenzorg | AORTA-LSP
Niet patiëntgebonden vragen kun je mailen naar: cenxgvwxpbafhyrag@xrgrambetjs.ay
Inclusie ketenzorg
Patiënt in keten includeren
Registratie in het HIS:
- Juiste ICPC code
- Hoofdbehandelaar: huisarts
- Deelname ketenzorg: ja
Let op: patiënt wordt pas zichtbaar in het KIS als deelname ketenzorg na de eerst volgende extractie.
Peildatum voor inclusie voor het komende kwartaal is de eerste dag van elk kwartaal ( 1 januari, 1 april, 1 juli, 1 oktober)
Patiënt uit keten excluderen
- Deelname ketenzorg: nee
- Wanneer een patiënt overlijdt of wordt uitgeschreven uit de praktijk zijn er geen aanvullende handelingen noodzakelijk om de patiënt uit de keten te halen.
Inclusie ICPC zorgprogramma HVZ
- K74 angina pectoris
- K75 acuut myocardinfarct
- K76 andere/chronische ischemische hartziekte
- K76.01 Coronairsclerose
- K76.02 Myocardinfarct (>4 weken geleden)
- K78 Atriumfibrilleren
- K89 Retinalis trombose (zien we als TIA)
- K89 Passagère ischemie/TIA
- K90.02 intracerebrale bloeding
- K90.03 cerebraal infarct
- K91 atherosclerose*
- K92.01 perifeer arterieel vaatlijden
- K 99.01 aneurysma aorta
- K78 Atriumfibrilleren
- K77 Chronische decompensatio cordis (per oktober 2022)
- U99.01 Ernstige chronische nierschade volgens behandelrichtlijn CNS (per oktober 2022)
Inclusie ICP zorgprogramma VVR
- Indicatie voor medicamenteuze behandeling (CO2, CO3, CO7, CO8 en/of CO9) bij hypertensie (K86, K87)en/of (C10) bij hypercholesterolemie (T93) volgens de NHG-standaard CVRM volgens de Multidisciplinaire Richtlijn Cardiovasculair risicomanagement.
- Matige chronische nierschade (U99.01) volgens Behandelrichtlijn CNS (per oktober 2022)
Inclusie ICPC zorgprogramma Diabetes mellitus type 2
- T90.02 Diabetes mellitus type 2
Inclusie ICPC zorgprogramma COPD
- R95 COPD
Inclusie ICPC zorgprogramma kwetsbare ouderen
- A05 Kwetsbare ouderen
Lege EdiFact berichten Ksyos resultaten (Fundusfoto)
Oplossing leeg EDIFACT-bericht Zorgdossier/Medicom praktijken
Praktijken die gebruik maken van Zorgdossier of Medicom kunnen de afgelopen periode lege EDIFACT-berichten hebben ontvangen n.a.v. fundusonderzoeken die zijn uitgevoerd. Op het moment dat je hier last van hebt dan kan je dit oplossen door contact op te nemen met de clustermanager van Zorgdossier of Medicom (afhankelijk van het HIS waar gebruik van wordt gemaakt). Het is vervolgens belangrijk dat de clustermanager de instellingen van Zorgdossier/Medicom goed zet. Ksyos moet namelijk gezien worden als derde partij met het kenmerk ‘Laboratorium’. Als dit goed wordt ingesteld dan is het probleem opgelost.
Wanneer u de gegevens nog niet heeft verwerkt in uw HIS en dat wel wenst kunt u contact opnemen met Ksyos, nadat de instelling door uw HIS leverancier goed is ingericht of dat u bent overgestapt naar een andere HIS leverancier. Hieronder is de procedure uitgeschreven.
Procedure voor het opnieuw versturen van Edifactberichten
Op het moment dat een praktijk lege EDIFACT-berichten heeft ontvangen en graag uitslagen opnieuw verzonden wil hebben naar het HIS, dan kunnen ze hiervoor contact opnemen met Ksyos. De praktijk dient dan eerst in te loggen in Ksyos om het desbetreffende Proces ID (PID) op te zoeken dat bij het onderzoek hoort. Je vindt het PID boven in het onderzoek (zie afbeelding). De PID’s waarvan je het EDIFACT-bericht opnieuw verzonden wilt hebben mag je mailen naar bbt@xflbf.ay.
Mocht u nog vragen hebben dan zijn wij altijd bereid om deze te beantwoorden. U kunt ons bereiken via emailadres zryqvatvpg@mbetxbrcryjs.ay.
Meest gestelde vragen
Accounts KIS
Elk kwartaal ontvangt de praktijk een overzicht van de actieve gebruiksaccounts binnen het KIS.
Voor het aanvragen of blokkeren van een gebruikersaccount binnen het KIS kunt u onderstaand formulier downloaden en ingevuld mailen naar: freivprf@mbetxbrcryjs.ay
Opsturen van het formulier wordt in behandeling genomen als de mail afkomstig is van een praktijkhouder. Hiermee geeft de praktijkhouder toestemming voor het aanmaken van een account.
Consultatie kaderhuisartsen en praktijkconsulenten
Binnen het KIS is de mogelijkheid om de kaderhuisartsen van alle ketens te consulteren met een patiëntgebonden vraag. Dit gaat om niet acute vragen.
Handleiding verwijzen en consulteren vanuit HealthConnected KIS
- Let er op dat je de juiste kaderhuisarts selecteert bij het starten van een consultatie (COPD/ DM/ HVZ/ ouderenzorg)
- Wij streven er naar de consultatievraag binnen 1-2 weken te hebben beantwoord
- Hou er rekening mee dat de kaderhuisartsen voornamelijk werkzaam zijn op de dinsdag en dat de consultaties dan ook meestal op dinsdag in behandeling worden genomen.
- Met de consultatie wordt patiëntinformatie uit het HIS, welke van belang is voor de betreffende kaderhuisarts voor het geven van een goed advies, uit het HIS meegestuurd.
De vraagstelling wordt beantwoord met een behandeladvies aan de huisarts/ POH.
Wil je weten welke gegevens worden meegezonden met de consultatie? Documentatie Ketenzorg | AORTA-LSP
Niet patiëntgebonden vragen kun je mailen naar: cenxgvwxpbafhyrag@xrgrambetjs.ay
Dashboard
Mijn dashboard zegt dat het lab al verlopen is maar dit klopt niet?
Het dashboard kan gebruikt worden als hulpmiddel in je patiënten oproepsysteem. Hiermee kijkt het dashboard naar de lab waarden die het komende kwartaal gaan verlopen. Zodat je hierop vooruitkijkend voor het komende kwartaal alvast een afspraak kan inplannen.
Je kunt de patiënten waarbij ‘actie’ nodig is selecteren en als Exel bestand downloaden om ze vervolgens in te plannen in je HIS agenda.
Let op: er wordt niet dagelijks een extractie van het HIS gemaakt. Wanneer er vandaag lab is toegevoegd in het HIS wordt dit pas na de eerst volgende extractie zichtbaar in het KIS.
Extracties KIS
Het is HIS afhankelijk hoe vaak er een extractie uit het HIS wordt gemaakt. Let op. Voor een tweetal HISen is het noodzakelijk dat de praktijk hiervoor zelf een handeling uitvoert
Naam HIS | Upload |
CGM huisarts | Wekelijks, in de loop van de week |
Medicom | Wekelijks, in het weekend |
Microhis | Handmatige upload door praktijk |
Omnihis | Wekelijk, in de loop van de week |
Promedico ASP | Wekelijks, in de loop van de week |
Promedico VDF | Handmatige upload door praktijk |
Tetrahis | Wekelijks, in de loop van de week |
Hou er rekening mee dat wijzigingen in het HIS pas zichtbaar worden in het KIS na de eerst volgende extractie.
Wij adviseren de praktijken die een handmatige upload moeten doen (Promedico VDF en Microhis) om dit op een vast tijdstip in te plannen bij voorkeur een keer per maand en zeker een keer per kwartaal zodat de ketenzorg op de juiste wijze kan worden uitbetaald.
Fundusscreening DM
De Zorgkoepel werk toe naar oproepen fundusscreening patiënten in keten DM op basis van registratie in het HIS. Om het oproepen goed te laten verlopen vragen wij om het volgende in het HIS te registeren als dit nog niet gedaan is.
Omschrijving | NHG code | Afkorting | Gevuld door Ksyos |
Regie funduscontrole | 3824 | DMRF | Nee |
Advies Follow-up fundusscreening DM2 | 2717 | FSFU | Ja |
Diabetische retinopathie linkeroog (2017) | 3923 | DMR7 FA LI | Ja |
Diabetische retinopathie rechteroog | 3924 | DMR7 FA RE | Ja |
Fundusfoto/fundoscopie | 219 | FUFO FA | nee |
- Per juni 2022is het mogelijk om via het KIS een extra fundusscreening (buiten de reguliere controle) aan te vragen. Tot deze functionaliteit werkzaam is graag een mail naar freivprf@mbetxbrcryjs.ay met patiënt naam en geboortedatum en het verzoek de patiënt in te plannen voor een fundusscreening.
- Health Connected kijkt naar de mogelijkheid om via het HIS op orde een lijst te genereren bij welke patiënten regie fundus controle wel of niet gevuld is.
Includeren deelname ketenzorg
Patiënt in keten includeren
- Juiste ICPC code (zie hierboven minimale registratie set)
- Hoofdbehandelaar: huisarts
- Deelname ketenzorg: ja
Let op: patiënt wordt pas zichtbaar in het KIS als deelname ketenzorg na de eerst volgende extractie.
Peildatum voor inclusie voor het komende kwartaal is de eerste dag van elk kwartaal ( 1 januari, 1 april, 1 juli, 1 oktober)
Patiënt uit keten excluderen:
- Deelname ketenzorg: nee
- Wanneer een patiënt overlijdt of wordt uitgeschreven uit de praktijk zijn er geen aanvullende handelingen noodzakelijk om de patiënt uit de keten te halen.
Inclusie ICPC zorgprogramma HVZ
- K74 angina pectoris
- K75 acuut myocardinfarct
- K76 andere/chronische ischemische hartziekte
- 01 coronairsclerose
- 02 myocardinfarct (>4 weken geleden)
- K78 Atriumfibrilleren
- K89 Retinalis trombose (zien we als TIA)
- K89 passagère ischemie/TIA
- 02 intracerebrale bloeding
- 03 cerebraal infarct
- K91 atherosclerose*
- 01 perifeer arterieel vaatlijden
- K 99.01 aneurysma aorta
- K78 Atriumfibrilleren
- K77 Chronische decompensatio cordis (per september 2022)
- U990.1 Ernstige chronische nierschade volgens behandelrichtlijn CNS (oer september 2022)
Inclusie ICPC zorgprogramma VVR
- Indicatie voor medicamenteuze behandeling (CO2, CO3, CO7, CO8 en/of CO9) bij hypertensie (K86, K87)en/of (C10) bij hypercholesterolemie (T93) volgens de NHG-standaard CVRM volgens de Multidisciplinaire Richtlijn Cardiovasculair risicomanagement.
- Matige chronische nierschade (U99.01) volgens Behandelrichtlijn CNS
Inclusie ICPC zorgprogramma Diabetes mellitus type 2
- T90.02 Diabetes mellitus type 2
Inclusie ICPC zorgprogramma COPD
- R95 COPD
Inclusie ICPC zorgprogramma kwetsbare ouderen
- A05 Kwetsbare ouderen
Verwijzen diëtist en podotherapeut
Verwijzen van een patiënt naar een diëtist of podotherapeut moet per 1 april via het KIS. Alle bestaande verwijzingen tot 1 april zijn door Health Connected in het KIS gezet.
- De POH of huisarts maakt deze verwijzing
- Patiëntinformatie die voor de betreffende paramedici noodzakelijk is voor behandeling, worden uit het HIS meegestuurd met de verwijzing.
- Handleiding verwijzen en consulteren vanuit HealthConnected KIS
Podotherapeut en diëtist registeren hun behandeling(en) in het KIS en wordt per edifact bericht naar het HIS terug gestuurd. (let op pedicure behandelingen worden niet in het KIS geregistreerd)
Het kan zijn dat een podotherapeut of diëtist aan de praktijk vraagt een verwijzing in het KIS te zetten, zij kunnen in het KIS geen behandeling registreren zonder verwijzing. Het is noodzakelijk dat de behandeling in het KIS geregistreerd worden omdat de paramedici uitbetaald worden op basis van deze registraties.
- Wanneer een patiënt niet langer deelneemt aan een Ketenzorgprogramma zal de verwijzing het eerst volgende kwartaal automatisch gestopt worden. Hiervoor hoeft de POH/HA geen extra handelingen te verrichten. Indien de behandeling door diëtist of podotherapeut voorgezet moet worden zal deze, indien aan de voorwaarden van de verzekeraar is voldaan, door de paramedici bij de zorgverzekeraar gedeclareerd worden.
0229 – 259 373
cenxgvwxpbafhyrag@xrgrambetjs.ay ketencoördinator: nzhyqre@xrgrambetjs.ay