Contact Health Connected
Contactgegevens Health Connected
Algemeen: 085 – 77 33 070
Support: 085 – 77 33 077
Hebt u een algemene vraag? Stuurt u dan een e-mail naar: vasb@urnygupbaarpgrq.ay
Hebt u een vraag voor support? Stuurt u dan een e-mail naar: fhccbeg@urnygupbaarpgrq.ay
Handleidingen
Webinars
Kies hier voor uw specialisme om de Webinar over het werken binnen het KIS terug te kijken:
Handleiding
Uitgelicht
Webinar inclusie en extractiesystematiek
Op 9 en 16 mei heeft Paul Witteman (Health Connected) tweemaal een Webinar verzorgd over inclusie en extractiesystematiek van het Keteninformatiesysteem.
Hierin geeft hij onder andere uitleg over wanneer patiënten binnen de ketens geïncludeerd moeten worden en hoe het KIS hierin kan ondersteunen met het inzichtelijk maken van patiënten waarbij actie is vereist.
Voor de mensen die niet live bij de Webinar aanwezig konden zijn is de Webinar hier terug te kijken.
Heb je naar aanleiding van de Webinar nog vragen? Wij zijn bereikbaar via: cenxgvwxpbafhyrag@xrgrambetjs.ay
Meest gestelde vragen
Accounts KIS
Voor het aanvragen of blokkeren van een gebruikersaccount binnen het KIS kunt u kiezen uit een van onderstaande formulieren en ingevuld mailen naar: freivprf@mbetxbrcryjs.ay
Opsturen van het formulier wordt in behandeling genomen als de mail afkomstig is van een praktijkhouder. Hiermee geeft de praktijkhouder toestemming voor het aanmaken van een account.
Wijzigingsformulier zorgverlener (KIS)
Wijzigingsformulier organisatie
Elk kwartaal ontvangt de praktijk een overzicht van de actieve gebruiksaccounts binnen het KIS.
ACP gesprek registeren
Vanaf het tweede kwartaal wordt het ACP gesprek gedeclareerd en uitbetaald met behulp van het KIS. Binnen het HIS vindt de registratie plaats en geldt het HIS als bron. Het ACP gesprek wordt in het HIS geregistreerd onder ICPC A20 (levenseinde wensen). Te registreren onder de volgende M&I verrichting:
- (A)31244, behoud, behandelwens ouderen 60 minuten (1e jaar)
- A31342, zorgvernieuwing per verrichting (2e jaar en verder)
Niet gebruiken: A31242, KAM Polireview 10 minuten of update behandelwens.
Belangrijk
De M&I verrichting dient op praktijkniveau op nul te worden gezet. Anders vindt er ook via de verzekeraar een uitbetaling plaats die onrechtmatig is. De handmatig geregistreerde ACP gesprekken die in het 1e kwartaal zijn gevoerd, dienen alsnog in het HIS te worden geregistreerd. Dan kan ZWF deze met terugwerkende kracht in het 2e kwartaal uitbetalen.
Consultatie kaderhuisartsen en praktijkconsulenten
Binnen het KIS is de mogelijkheid om de kaderhuisartsen van alle ketens te consulteren met een patiëntgebonden vraag. Dit gaat om niet acute vragen.
Handleiding verwijzen en consulteren vanuit HealthConnected KIS
- Kies voor consulteren in plaats van verwijzen
- Let er op dat je de juiste kaderhuisarts selecteert bij het starten van een consultatie (COPD/ DM/ HVZ/ ouderenzorg)
- Wij streven er naar de consultatievraag binnen 1-2 weken te hebben beantwoord
- Hou er rekening mee dat de kaderhuisartsen voornamelijk werkzaam zijn op de dinsdag en dat de consultaties dan ook meestal op dinsdag in behandeling worden genomen.
- Met de consultatie wordt patiëntinformatie uit het HIS, welke van belang is voor de betreffende kaderhuisarts voor het geven van een goed advies, uit het HIS meegestuurd.
De vraagstelling wordt beantwoord met een behandeladvies aan de huisarts/ POH.
Wil je weten welke gegevens worden meegezonden met de consultatie? Documentatie Ketenzorg | AORTA-LSP
Niet patiëntgebonden vragen kun je mailen naar: cenxgvwxpbafhyrag@xrgrambetjs.ay
Dashboard/ indicatoren
Mijn dashboard zegt dat het lab al verlopen is maar dit klopt niet?
Het dashboard kan gebruikt worden als hulpmiddel in je patiënten oproepsysteem. Hiermee kijkt het dashboard naar de lab waarden die het komende kwartaal gaan verlopen. Zodat je hierop vooruitkijkend voor het komende kwartaal alvast een afspraak kan inplannen.
Je kunt de patiënten waarbij ‘actie’ nodig is selecteren en als Exel bestand downloaden om ze vervolgens in te plannen in je HIS agenda.
Let op: er wordt niet dagelijks een extractie van het HIS gemaakt. Wanneer er vandaag lab is toegevoegd in het HIS wordt dit pas na de eerst volgende extractie zichtbaar in het KIS.
Indicatoren niet van toepassing
De volgende indicatoren staan nog wel op het dashboard maar hier doen we niets mee. We hebben Health Connected gevraagd deze te verwijderen.
- Griepvaccinatie
- Zorgzwaartepakket
Extracties KIS
Het is HIS afhankelijk hoe vaak er een extractie uit het HIS wordt gemaakt. Let op. Voor een tweetal HISen is het noodzakelijk dat de praktijk hiervoor zelf een handeling uitvoert
Naam HIS | Upload |
CGM huisarts | Wekelijks, in de loop van de week |
Health Connected | Wekelijks, in het weekend |
Medicom | Wekelijks, in het weekend |
Microhis | Handmatige upload door praktijk |
Omnihis | Wekelijks, in de loop van de week |
Promedico ASP | Wekelijks, in de loop van de week |
Promedico VDF | Handmatige upload door praktijk |
Tetrahis | Wekelijks, in de loop van de week |
Hou er rekening mee dat wijzigingen in het HIS pas zichtbaar worden in het KIS na de eerst volgende extractie.
Wij adviseren de praktijken die een handmatige upload moeten doen (Promedico VDF en Microhis) om dit op een vast tijdstip in te plannen bij voorkeur een keer per maand en zeker een keer per kwartaal zodat de ketenzorg op de juiste wijze kan worden uitbetaald.
Fundusscreening DM
Zorgkoepel West-Friesland werk toe naar oproepen fundusscreening patiënten in keten DM op basis van registratie in het HIS. Om het oproepen goed te laten verlopen vragen wij om het volgende in het HIS te registeren als dit nog niet gedaan is. (Let op registreer de uitslagen van de laatste fundus in het HIS op de juiste datum dat het onderzoek is geweest)
Omschrijving | NHG code | Afkorting | Gevuld door Ksyos |
Regie funduscontrole | 3824 | DMRF | Nee |
Advies Follow-up fundusscreening DM2 | 2717 | FSFU | Ja |
Diabetische retinopathie linkeroog (2017) | 3923 | DMR7 FA LI | Ja |
Diabetische retinopathie rechteroog | 3924 | DMR7 FA RE | Ja |
- Het is mogelijk om via het KIS een extra fundusscreening (buiten de reguliere controle) aan te vragen. Wanneer je een extra fundus aanvraagt is het verzoek om bij opmerkingen POH de reden te vermelden.
Includeren/ excluderen deelname ketenzorg
Patiënt in keten includeren
- Juiste ICPC code (zie kwaliteit & registratie voor ICPC codes en voorwaarden)
- Hoofdbehandelaar: huisarts
- Deelname ketenzorg: ja
Overzicht welke patiënten zijn geïncludeerd
Ga naar het KIS
- Klik op tegel ‘oproepen’
- Selecteer juiste keten in de lijst en klik rechts in het scherm op indicatoren
- klik op de tegel: deelname ketenzorg
- Je krijgt een overzicht welke patiënten wel en niet in de keten zijn geïncludeerd
- Boven in het scherm naast alle kwartalen staat een Exel logo, wanneer je hier op klikt wordt het overzicht naar een Exel bestand getransporteerd.
Let op: patiënt wordt pas zichtbaar in het KIS als deelname ketenzorg na de eerst volgende extractie.
Peildatum voor inclusie voor het komende kwartaal is de eerste dag van elk kwartaal ( 1 januari, 1 april, 1 juli, 1 oktober)
Patiënt uit keten excluderen:
- Deelname ketenzorg: nee
- Wanneer een patiënt overlijdt en wordt uitgeschreven uit de praktijk zijn er geen aanvullende handelingen noodzakelijk om de patiënt uit de keten te halen
Organisatie meldingen
Ik ontvang heel veel organisatie meldingen via het KIS, wat moet ik hiermee?
Deze berichten worden gegenereerd op basis van extracties en zijn ter kennisgeving. Deze berichten staan onder het belletje icoon. Health Connected heeft deze meldingen inmiddels uitgezet.
Heb je een melding die niet klopt?
Neem dan graag contact op met Health Connected dan kunnen zij dit nagaan.
Patiënt zoeken in het KIS
Ik kan mijn patiënt niet vinden in het KIS?
Zoek de patiënt altijd op via een BSN.
Overzicht patiënten deelname ketenzorg
Overzicht welke patiënten zijn geïncludeerd
Ga naar het KIS
- Klik op tegel ‘oproepen’
- Selecteer juiste keten in de lijst en klik rechts in het scherm op indicatoren
- klik op de tegel: deelname ketenzorg
- Je krijgt een overzicht welke patiënten wel en niet in de keten zijn geïncludeerd
- Boven in het scherm naast alle kwartalen staat een Exel logo, wanneer je hier op klikt wordt het overzicht naar een Exel bestand getransporteerd.
Verwijzen diëtist en podotherapeut
Verwijzen van een patiënt naar een diëtist of podotherapeut moet per 1 april via het KIS. Alle bestaande verwijzingen tot 1 april zijn door Health Connected in het KIS gezet.
- De POH of huisarts maakt deze verwijzing
- Patiëntinformatie die voor de betreffende paramedici noodzakelijk is voor behandeling, worden uit het HIS meegestuurd met de verwijzing.
- Handleiding verwijzen en consulteren vanuit HealthConnected KIS
Podotherapeut en diëtist registeren hun behandeling(en) in het KIS en wordt per edifact bericht naar het HIS terug gestuurd. (let op pedicure behandelingen worden niet in het KIS geregistreerd)
Het kan zijn dat een podotherapeut of diëtist aan de praktijk vraagt een verwijzing in het KIS te zetten, zij kunnen in het KIS geen behandeling registreren zonder verwijzing. Het is noodzakelijk dat de behandeling in het KIS geregistreerd worden omdat de paramedici uitbetaald worden op basis van deze registraties.
- Wanneer een patiënt niet langer deelneemt aan een Ketenzorgprogramma zal de verwijzing het eerst volgende kwartaal automatisch gestopt worden. Hiervoor hoeft de POH/HA geen extra handelingen te verrichten. Indien de behandeling door diëtist of podotherapeut voorgezet moet worden zal deze, indien aan de voorwaarden van de verzekeraar is voldaan, door de paramedici bij de zorgverzekeraar gedeclareerd worden.
0229 – 259 373
cenxgvwxpbafhyrag@xrgrambetjs.ay ketencoördinator: nzhyqre@xrgrambetjs.ay